
Historia i rozwój marki Spar: Od skromnego początku do globalnej obecności
Sieci handlowe powstają na całym świecie i cieszą się ogromną popularnością wśród klientów. Dzięki temu, że w można się w nich spotkać z tymi samymi produktami bez względu na to, gdzie dany sklep jest obecny, klienci czują się bezpieczniej i swobodniej robiąc zakupy. Zdecydowanie najlepszym przykładem takiego przedsiębiorstwa jest marka Spar, która jest obecnie światowym liderem w ilości franczyz oraz obsługiwanych klientów. Jak jednak wyglądał jej początek?
Marka Spar — co warto o niej wiedzieć?
Spar może być dla wielu Polaków marką nieznaną, a to dlatego bo sieć ta dopiero rozpoczyna ekspansję na naszym rynku. Na rynku światowym jest to jednak ogromny sklep, który cieszy się naprawdę świetną rozpoznawalność w wielu krajach.
Spar pochwalić się może tym, że logo tej sieci znajduje się obecnie w prawie 50 krajach na świecie rozsianych na 4 kontynentach. Mało która sieć handlowa charakteryzuje się takimi liczbami. Łącznie pod szyldem Spar funkcjonuje około 13 tysięcy sklepów, które każdego dnia obsługują prawie 14 milionów klientów.
Początki i rozwój
Oczywiście liczby opisujące sieć Spar są imponujące, lecz warto zastanowić się nad tym, jak wielką drogę firma musiała przejść, aby je osiągnąć. Jak wyglądały początki Spar i z jakiego powodu sieć ta w ogóle powstała?
Pierwsze kroki firma stawiała w Holandii, gdzie w roku 1932 została założona. Było to zrzeszenie sprzedawców detalicznych, które pierwotnie przybrało nazwę De Spar. Oczywiście nie jest to przypadkowa nazwa, ponieważ jest skrótem od Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig, co po polsku oznacza „wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy”.
Dość szybko, bo już w roku 1947 marka została zauważona za granicą i pierwsze sklepy pojawiły się w sąsiedniej Belgii. Jeszcze w latach 50 Spar trafił na rynek w Niemczech, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii, Austrii, a nawet Włoch i Hiszpanii.
Niezwykłe zmiany w firmie nastąpiły w latach 60, gdy przedsiębiorstwo wkroczyło do Afryki. Nastąpiły wtedy wielkie zmiany, które ukształtowały firmę do dzisiejszej postaci.
Kolejne dekady to zdobywanie nowych rynków w tym japońskiego, szwajcarskiego i norweskiego. Ogromną szansą dla Spar było runięcie żelaznej kurtyny, ponieważ nagle otworzyły się drzwi do zupełnie nowych rynków. To właśnie wtedy Spar pojawił się na Węgrzech, Słowacji, a nawet w Ukrainie.
Spar w Polsce
Na sam koniec warto się jeszcze tylko zastanowić nad tym, jak wygląda obecność Spar w Polsce. Obecnie marka posiada około 200 sklepów w całym kraju, a pierwszy jej sklep powstał jeszcze w latach 90 ubiegłego stulecia, a dokładnie w roku 1995.
Spar planuje otworzenie u nas około 400 sklepów, co ma nastąpić w przeciągu kilku lat. Pomocne w osiągnięciu tego celu jest przejęcie dobrze znanej w naszym kraju marki sklepów Piotr i Paweł. Dysponując tak wielkim kapitałem, a także doświadczeniem, Spar z pewnością szybko wyraźnie zaznaczy swoją obecność nad Wisłą.
Ostatnie wpisy
- W jakich przypadkach sprawdzi się rehabilitacja stomatologiczna? 22 lipca 2024
- Korzyści z masażu relaksacyjnego 15 kwietnia 2024
- Analiza różnorodności rodzajów mleka na rynku – krowie, kozie, roślinne 18 marca 2024
- Stylizacja i pielęgnacja krótkich włosów: Najnowsze trendy i porady ekspertów 13 grudnia 2023
- Historia i rozwój marki Spar: Od skromnego początku do globalnej obecności 17 czerwca 2023