Herbata – 5 faktów dotyczących herbaty

Niektórzy traktują herbatę, jako rodzaj ciepłego napoju, który można szybko przygotować – wystarczy wrzucić do kubka jedną torebkę i zalać ją wrzątkiem. Dla innych parzenie oraz picie herbaty to mały obrządek, który odbywa się zgodnie ze ściśle określonymi regułami. Tak naprawdę jedni i drudzy powinni wiedzieć jak najwięcej o właściwościach herbaty, bo może ona działać na nasz organizm zarówno bardzo pozytywnie, jak również negatywnie. Jakie fakty na temat herbaty są dla na najistotniejsze?

Jakie są najbardziej powszechne fakty i mity na temat herbaty?

Pierwsza sprawa, którą należy brać pod uwagę, dotyczy temperatury oraz długości czasu parzenia herbaty. To nieprawda, że każdy jej gatunek przyrządza się w taki sam sposób. Czarną herbatę należy zalewać wodą o temperaturze 95ºC i parzyć przez 2-3 minuty. Zielona herbata będzie nadawała się do picia po 1-3 minutach i powinna być parzona w wodzie o temperaturze 60-80ºC. Biała herbata wychodzi najlepiej, jeśli woda ma 70-85ºC i odczekamy przynajmniej 5-7 minut. Dlaczego pilnowanie czasu jest takie ważne? Herbata jest źródłem antyoksydantów, ale jeżeli parzymy ją zbyt długo, traci swoje właściwości odżywcze. Jednak nie można też skrócić za bardzo tego czasu, bo napój nie będzie wystarczająco dobry. Żeby otrzymać mocniejszą herbatę należy po prostu wsypać więcej liści.

Po drugie, powszechnie uważa się, że herbaty w torebkach mają zdecydowanie niższą jakość niż liściaste. Jednak okazuje się, że jest to prawda tylko w przypadku tanich produktów. Natomiast jeśli kupujemy markową herbatę, to nawet jeśli jest ona zapakowana do torebek, wewnątrz każdej z nich rzeczywiście znajdują się suszone i drobno rozkruszone liście. Nie ulega jednak wątpliwości, że jeśli chodzi o herbaty liściaste, od razu widzimy, co znajduje się w opakowaniu, a w przypadku torebek nie ma takiej możliwości. Na pewno warto sprawdzać dokładnie informacje dotyczące składu, które znajdują się na pudełku.

Trzecia istotna kwestia dotyczy ilości spożywania herbaty. Żeby korzystać wyłącznie z jej dobroczynnego wpływu na nasz organizm trzeba zachować umiar. Dotyczy to liczby wypijanych kubków czy filiżanek, jak również mocy herbaty. Co prawda antyoksydanty zawarte w tym napoju są bardzo cenne dla naszego organizmu, ale pamiętajmy, że znajduje się w nim także teina, która działa w taki sam sposób jak kofeina. Poza tym jeśli przesadzamy z ilością czerwonej herbaty, możemy mieć kłopoty związane z niedoborem potasu w organizmie. Szczególną rozwagę należy zachować w przypadku dzieci, kobiet w ciąży, osób starszych i cierpiących na nadciśnienie.

Czwarta sprawa, którą warto tu poruszyć związana jest z dodawaniem do herbaty cytryny lub mleka. Niektórzy uważają, że jest to szkodliwe. Okazuje się, że sok z cytryny może połączyć się z glinem, znajdującym się w liściach herbacianych i powstaje cytrynian glinu. Jest to pierwiastek, który bywa dla nas niebezpieczny. Jednak wystarczy zadbać o to, żeby dodać sok z cytryny dopiero wtedy, gdy herbata będzie już zaparzona i nie ma już żadnego ryzyka pojawienia się w herbacie szkodliwych substancji. Natomiast mleko można dolewać do niej w dowolnym momencie. Teoria, która mówi o tym, że herbata z mlekiem traci swoje dobroczynne właściwości to mit.

Po piąte – herbata działa korzystanie na nasze zdrowie. Kiedy jesteśmy przeziębieni warto popijać ten napój, bo nie tylko rozgrzewa, ale zawiera także składniki przeciwzapalne oraz antyoksydanty. Łagodzą one objawy przeziębienia i chronią komórki organizmu przed uszkodzeniami.

Jak picie herbaty wpływa na nasz organizm?

Bez zwątpienia należy zdawać sobie sprawę z tego, że powinniśmy zachowywać umiar w piciu herbaty oraz że w niektórych przypadkach lepiej nawet zrezygnować z niej całkowicie. Jednak jeśli nie ma przeciwwskazań medycznych, przyrządzamy herbatę w odpowiedni sposób i w rozsądnych ilościach, to ma ona doskonały wpływ na nasze zdrowie. Delikatnie pobudza i daje nam sporą dawkę drogocennych przeciwutleniaczy. Poza tym popołudnie z filiżanką dobrej herbaty, to prawdziwa przyjemność.

Categories: Porady

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *